SONUÇ :
Mavi Okyanusların yaratılması durağan bir başarı değil, dinamik bir
süreçtir. Bir şirket Mavi Okyanus yarattıktan ve Mavi Okyanusun güçlü
performans sonuçları öğrenildikten sonra, er ya da geç ufukta taklitçiler
belirecektir. Sorun, ne kadar süre içinde gelecekleri veya başka bir deyişle,
Mavi Okyanusun taklit edilmesinin ne kadar kolay veya zor olduğudur.
Şirket ve ilk taklitçileri
başarı gösterip Mavi Okyanusu genişlettikçe, eninde sonunda daha çok şirket
bunun içine dalacaktır. Bununla bağlantılı olarak şu soru ortaya çıkar: Bir
şirket başka bir Mavi Okyanus yaratmaya ne zaman başlamalıdır? Bu son bölümde,
Mavi Okyanusun sürdürülebilirliği ve yenilenmesi konularını ele alacağız.
Taklidin
Önündeki Engeller
Mavi Okyanus stratejisi beraberinde taklide
karşı oldukça büyük engeller getirir. Bunların bazıları işletmeye yönelik
(operasyonel), diğerleri ise bilişseldir.
Bir değer yenileme hamlesi, geleneksel stratejik mantığa dayalı olarak hiçbir anlam ifade etmez.
Marka imajı çatışması, şirketlerin bir Mavi Okyanus stratejisini taklit etmelerini engeller.
Bir pazarın boyutu bir başka oyuncuyu taşıyamadığı zaman, doğal tekelcilik taklidini engeller.
Patentler ve yasal izinler taklidi engeller.
Değer yenilemeyle elde edilen büyük hacim, hızlı maliyet avantajları sağlayarak potansiyel taklitçileri uzun süre maliyet açısından dezavantajlı duruma düşürür.
Çevrimiçi (online) açık artırma pazarında eBay’in gerçekleştirdiğine çok benzer şekilde, ağ dışsallıkları da şirketlerin Mavi Okyanus stratejisini kolaylıkla ve inandırıcı şekilde taklit etmelerini engeller.
Taklit, şirketlerin mevcut işletme uygulamalarında büyük değişiklikler yapmasını gerektirdiğinden, genellikle şirket politikası bir Mavi Okyanus stratejisini taklit etme kararının yıllarca ertelenmesine neden olur.
Bir şirket değerde sıçrama sunduğu zaman, hızla
piyasa çapında büyük marka heyecanı yaratır ve sadık müşteriler oluşturur.
Değer yenilikçisinin kazandığı bu başarıyı, agresif bir taklitçinin büyük
tanıtım bütçeleriyle bile elde etmesi zordur.
Mavi Okyanus stratejisinin hızlı bir şekilde
taklit edildiğine nadiren tanık oluruz. Ayrıca, Mavi Okyanus stratejisi, değer
yenilemenin gerçekleştirilmesi için sadece her stratejik öğenin doğru olarak
alınmasını değil, aynı zamanda bu öğelerin bir bütünlük içinde düzenlenmesini
de gerektiren sistemli bir yaklaşımdır. Böyle bir sistemin taklit edilmesi
kolay değildir.
Tekrar Ne Zaman Değer Yenilemek Gerekir
Ne var ki, eninde sonunda hemen hemen her Mavi
Okyanus stratejisi taklit edilecektir. Taklitçiler Mavi Okyanusunuzun bir pay
kapmaya çalıştıkça, zorla kazanmış olduğunuz müşteri tabanınızı savunmak için
genellikle karşı ataklar geliştirirsiniz. Ancak taklitçiler çoğunlukla inat
ederler. Pazar payına sıkı sıkıya sarılmaya aklınıza takmışsanız, rekabet
tuzağına düşebilir ve yeni rakiplere galip gelmek için yarışırsınız. Zaman
içinde stratejik düşüncenizin ve davranışınızın merkezini müşteriler yerine,
rakipler işgal etmeye başlayabilir. Bu yolu izlemeye devam ederseniz, değer
eğrinizin temeli şekli rakiplerin değer eğrilerine yaklaşmaya başlayacaktır.
Rekabet tuzağına düşmemek için, strateji
tuvalindeki değer eğrilerini gözetmelisiniz. Değer eğrilerini gözetlemek, değer
yenilemenin ne zaman yapılması ve ne zaman yapılmaması gerektiğine işaret eder.
Değer eğriniz rakiplerin değer eğrilerine yaklaşmaya başlayınca, başka bir Mavi
Okyanusa açılmanız için sizi uyarır. Mavi okyanusta mümkün olduğu kadar uzağa
yüzerek kendinizi hareket eden bir hedef haline getirmeli, erken taklitçilerden
uzaklaşmalı ve bu süreçte onları caydırmalısınız. Burada amaç, mümkün olduğunca
uzun süre takipçileriniz karşısında Mavi Okyanusa egemen olmaktır.
Rekabet şiddetlendikçe ve toplam arz talepten
fazla olunca, kanlı rekabet başlayacak ve okyanus kızıllaşacaktır.
Rakiplerinizin değer eğrileri sizinkine yaklaşmaya başladıkça, yani bir Mavi
Okyanus yaratmak için başka bir değer yenileme aramaya başlamalısınız. Böylece,
değer eğrinizi strateji tuvali üstüne çizerek ve belli aralıklarla
rakiplerinizin değer eğrilerini sizinkine göre yeniden düzenleyerek taklit
derecesini, dolayısıyla da değer eğrisi yakınlaşma derecesini ve Mavi
Okyanusunuzun ne derece kırmızıya döndüğünü görebilirsiniz.
Mavi ve kızıl okyanusların öteden beri bir arada
var olmaları nedeniyle, pratik gerçeklik, şirketlerin her iki okyanusta da
başarılı olmasını ve her ikisi için de stratejiler geliştirilebilmesi gerekir.
Ancak şirketler zaten kızıl okyanuslarda nasıl rekabet edileceğini
bildiklerinden, öğrenmeleri gereken şey rekabetin nasıl anlamsız kılınacağıdır.
Stratejiye İlişkin Yeniden Yapılandırmacı Görüş
Endüstrinin yapısının endüstri oyuncularının
stratejik hareketleriyle nasıl bağlantılı olduğunu açıklayan temelde iki farklı
görüş vardır; yapısalcı görüş ve yeniden yapılandırmacı görüş.
Yapısalcı görüş, endüstriyel organizasyon
ekonomisine dayanır. Endüstriyel organizasyon analiz modeli, pazar yapısından
davranış ve performansa doğru bir nedensel akışı ileri süren bir yapı-davranış-performans
paradigması önermektedir. Arz ve talep şartlarının oluşturduğu pazar yapısı,
satıcıların ve alıcıların davranışını şekillendirir. Bu da yeri gelince son
performansı belirler. Sistem genelindeki değişiklikleri, temel ekonomik
koşullardaki köklü değişiklikler ve büyük teknolojik buluşlar gibi pazar yapısının
dışındaki faktörler teşvik eder.
Yeniden yapılandırmacı görüş, yeni büyüme teorisinin
üstüne kurulan yeniden yapılandırmacı görüş, şirketin iç kaynaklı büyümesini
gerçekleştirme sürecinde bilgilerin ve düşüncelerin nasıl kullanıldığını ortaya
koyar. Özellikle, mevcut verilerde ve pazar öğelerinde tamamen yeni bir şekilde
bilişsel yeniden yapılandırma gerçekleştirilerek, böyle bir yaratma sürecinin herhangi
bir organizasyonda herhangi bir zamanda meydana gelebileceğini ileri sürer.
Bu iki görüş, yapısalcı ve yeniden
yapılandırmacı görüşler, şirketlerin stratejiyi eyleme geçiriş şekilleri
açısından önemli sonuçlara sahiptir. Yapısalcı görüş genellikle rekabet temelli
stratejik düşünceye götürür. Pazarın yapısını olduğu gibi alarak, mevcut pazar alanında
şirketlere rekabet karşısında savunmacı bir pozisyon almaları için yön verir.
Strateji uygulayıcıları, pazarda ayakta kalmak için, genellikle rakiplerin
neler yaptığını tespit ederek ve bunu rakiplerden daha iyi yaparak rekabette
avantaj elde etmeye odaklanırlar. Burada, Pazar payının daha büyük bir kısmını
ele geçirmek, bir şirketin diğer şirketin kaybı pahasına elde ettiği kazancın
kayıpla dengelendiği bir oyun olarak görülür. Dolayısıyla, denklemin arz kısmı,
yani rekabet, stratejinin belirleyici değişkeni olur.
Yeniden yapılandırma, bir endüstrinin
sınırlarını ve yapısını yeniden şekillendirerek yeni pazar alanından oluşan bir
Mavi Okyanus yaratır. Öte yandan, yeniden birleştirme, yenilikçi çözümler
keşfetmek için teknolojik olanakları en üst düzeye çıkarma eğilimi gösterir.
Değer Yenilemenin Pazar Dinamikleri
Geleneksel uygulama olan teknoloji yenilemeyle
taban tabana zıttır. Teknoloji yenilemede genellikle yüksek fiyatlar
belirlenir, müşterinin sunulan ürüne erişilebilirliği kısıtlanır ve
başlangıçta, yapılan yenilemenin parasını toplamak için fiyat belirlemenin
kaymağını yeme politikası izlenir, ancak daha sonra, pazar payını elde tutmak
ve tedarikçilerin cesaretini kırmak için düşük fiyatlara ve maliyetlere
odaklanır.
Bilgiler ve düşünceler gibi, ölçek ekonomisi,
öğrenme ve artan kazanç potansiyeliyle yüklü olan rekabetsiz ve dışlanamayan
malların oluşturduğu bir dünyada, hacmin, fiyatın ve maliyetin önemi görülmemiş
bir şekilde artar. Bu şartlar altında şirketler, en başından hedef alıcıları
ele geçirmekte ve müşterilerin ulaşabileceği fiyatlarla köklü biçimde üstün
değer sunarak pazarın çapını büyütmekte başarılı olurlar.
Mavi Okyanus stratejisi yüksek fiyatla üretimin
düşürülmesine değil, bunun yerine herkesin ulaşabileceği bir fiyatla alıcı
değerini yükseltmek yoluyla daha fazla yeni talep yaratılmasına odaklanır. Bu
da, daha başlangıçta maliyetleri düşük tutmaya teşvik eder. Böylece, alıcılar
kazanır ve toplum artış gösteren verimlilikten faydalanır. Bu, herkes için
faydalı bir senaryo oluşturur. Sonuç olarak, alıcılar için, şirket için ve
toplumun büyük bir kısmı için büyük bir değer sıçraması elde edilmiş olur.
Yazarlar : W.Chan Kim
INSEAD’ da Boston Consulting Group D.Henderson Kürsüsünde Strateji ve
Uluslararası Yönetim Profesörü.
Renee Mauborgne INSEAD’ ın Kıdemli Öğretim Üyesi ve Strateji
ve Yönetim Profesörü.
Dünyada en çok satanlar
listesine girmiş, strateji hakkındaki geleneksel düşünce şeklini altüst eden bu
çığır açıcı kitabın geleceği kazanmak, yeni ve cesur bir yol’ un haritasını daha iyi anlamak için başlatmış
olduğumuz “Mavi Okyanus Stratejisi” yazı dizimize bu haftaki yazımızla son veriyoruz.
Her hafta yeni bir bölümünü
yayınladığımız “Mavi Okyanus Stratejisi” yazı dizimizin faydalı olduğunu
umarak, başarılar getirmesini diliyorum.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder