Girişimcilikte Uzman Önerileri
Ekonomik krizin istisnasız
tüm dünyayı etkisi altına aldığı bir dönemde, “girişimcilik” uluslararası çapta
bir panzehir haline geliyor.
Türkiye’nin bundan sonraki
50 yıllık vizyonunda yaratacağı büyük katma değer girişimciliğin gelişmesi
olacaktır.
Girişimciliğin zincirlerinin
her bir halkasını 10 adımda, konusunda uzman yazarların fikirleriyle birlikte
sizlere anlatmaya çalışacağım.
İyi bir girişimci, bir şeyi
en iyi bilen değil, her şeyi en iyi yöneten olmalıdır.
Girişimci Ekosistemi
Fikirlerinizi Paylaşın: Önemli olan fikir sahibi
olmak değil, o fikri hayata geçirebilme yeteneğine sahip olmaktır. Dolayısıyla
fikirlerinizi onlara değer katacak birey ve kuruluşlarla paylaşmaktan çekinmeyin,
güvenilir bir fikir ortağı ya da ortakları bulun. Fikir bol yapabilen azdır.
Sadece Fikir Yetmez: Yolun başındaki girişimcilerden mükemmel bir iş
planından daha önemli olan o fikri hayata geçirebilmek için temel bazı
konuların farkında olup olmadığının bilinmesidir.
Çevrenin Önemi: Fikirlerini ticarileştirme sürecinde onlara
destek olacak birey ve kuruluşlarla düzenli etkileşim halinde olmaları ve
ilişkileri derinleştirmeleri kritiktir. Kimi zaman yetkin ve geniş bir çevresi
olan bir isim, sizi bir noktadan alıp çok farklı noktaya taşıyabilir. Bu
nedenle sadece işe değil çevreye de odaklanmak, zaman ayırmak önemlidir.
Fikre Aşık Olmak Riskli: Fikirlerinizi
paylaştığınızda olumlu/olumsuz birçok yorum alacaksınız. Önemli olan
fikirlerinize aşık olmadan olumlu/olumsuz görüşleri alıp sağlıklı şekilde
değerlendirmeniz ve gerekli adımları atmanızdır.
Sunum Değil, Ürüne Odaklanın: PowerPoint sunum yerine
çalışan bir demo çoğu zaman fikir tanıtım sunumundan daha etkili olacaktır.
Açık kaynak kodlu birçok yazılım sayesinde fikirleri hızla demoya, çalışan
uygulamaya dönüştürmek mümkündür.
Kişisel Özellikler Fark Yaratır: Girişimci doğulur ya da
girişimci sonradan olunur. Elbette özgüven, tutku, merak ve risk alabilme gibi
bazı temel özellikler girişimcileri değerlendirmede ayrıştırıcı olur.
Müşteri İhtiyaçlarına Kulak Verin: Fikrinizi önce kendi
çevrenizle, müşteri adaylarınızla test edin, gerçekten bir ihtiyaç var mı yok
mu, ihtiyaç yaratılabilir mi kontrol edin.
Mentor Desteği Alın: İstatistiklere göre işletmelerin kuruluş
yıllarındaki başarısızlık oranı yüzde 60-80 düzeylerine ulaşa biliyorken mentor
desteği alan girişimlerde bu oran yüzde 10’a kadar gerileyebiliyor.
İyi Bir Takım Kurun: İyi fikir ve planla birlikte bunu hayata
geçirebilme yeteneği ve vizyonu olan iyi bir takım kurmak da önemlidir. Farklı
alanda uzmanlığı, becerisi olan bireylerden oluşan takımların başarı şansı her
zaman yüksektir.
Son Söz: Girişimcilik artık profesyonel kariyer
planlarına ciddi bir alternatif oluşturmuş durumda. Sloganımız zorunluluk
değil, fırsat girişimciliğine adım atmak olacaktır.
Girişimci Doğulur mu? Olunur mu?
Gereksiz Cesaretten Kaçının: Aşırı
güven ve gereksiz cesaretin girişimcilere zarar verdiğini, bu yüzden de
uzmanlar girişimcinin faaliyet gösterilen iş kolunun uzmanlarına danışılmasını
öneriyor. Türk şirketlerinin yüzde 99’u danışmanlık hizmeti almıyor. Gelişmiş
ülkelerde ise şirketler ortalama beş kez danışmanlık hizmeti alıyor.
Takımınızı Kurun, Girişimcilik Tek Kişilik Bir Faaliyet Değildir: Doğru
ve istekli insanlardan bir takım kurun ve projenizi onlarla paylaşın. Takım
çalışanlarına iş süreçleri hakkında karar alma yetkisi verin. Yenilikle ilgili
yanlış kararlar aldıklarında şiddetli eleştiriden kaçının. Peki ya ortaklık?
Ortakla çalışmak ancak çok iyi bir işbirliği ve harmoni varsa başarı getirir,
aksi takdirde zaman ve moral kaybıyla sonuçlanabilir.
Piyasayı İyi Araştırın: Bir ürünün potansiyel pazarını, müşterilerin
özelliklerini ve satış hesaplarını belirlemeye yarar. Yalnızca bugünü değil
yapacağınız araştırmada yarını da tahmin etmeniz işinizin devamlılığı için en
önemli konudur.
En İyi Bildiğiniz İşi Yapın ve Yanlışlarınızdan Ders Alın:
Hayalinizi gerçekleştirmek için, iş tanımınızın dışında da olsa o işi yapın. Az
bilgi tehlikelidir ve bazen aklınıza iyi bir fikir geldiğinde ne olursa olsun
ilerlemeniz gerekir. Her yeni adım beraberinde bir hatayı getirebilir.
Hatalarınızdan ders alın. Her hata, işin nasıl yürüdüğünü anlamaya yaklaştıran
bir adımdır.
Ölçüsüz Büyüme ve Hedefsizlikten Kaçının: Müşteri
sayısının bir anda artması iyi bir gelişme gibi görünebilir. Ancak eğer
hazırlıksız yakalanırsanız bu sizi krize sürükler. Kobi uzmanlarına göre, Türk
girişimcilerinin çoğunda hızlı şubeleşme ve ölçüsüz büyüme hastalığı vardır. Bu
hastalık birçok kobi’nin sonu oluyor. Gerek yönetim gerek iş kolu, gerekse
insan kaynağında yapılan sürekli değişiklikler istikrarsızlığa neden olur.
Girişimci bu hataya düşmemeli ve hedefi doğrultusunda yürümelidir.
Yeterli Sermaye ve Doğru Mekan Seçimi: Yeni kurulan bir işin hemen para
kazandıracakmış gibi algılanması temel bir hatadır. Yeterli sermayesi olmayan
ve elinde ne varsa harcayan girişimciler, piyasalardaki en ufak bir
dalgalanmada zor durumda kalıyor. Danışmanların önerisi, yeterli işletme
sermayesi olmadan yola çıkmamaktır.
Mekan seçimi için, ilk
günlerden şirketinizin parasını çok harcamamak önemlidir. Pahalı ofisler iyidir
ama çoğu zaman değersizdir. Süslü eşyalarla başlayan işler nadiren başarılı
olur. Evde çalışmayı ya da ofis açmayı düşünün.
Nakit Akışını Planlayın: İşinizi yeni kurduğunuzda,
tedarikçiler ödemelerinizi erken tarihte yapmanızı isteyecektir. Eğer vadeli
satış yapıyorsanız, tahsilat ile ödeme tarihleri arasındaki farklılık nakit
krizi yaşamanıza yol açabilir. Nakit akışını mutlaka planlayın.
Bilgi ve Teknolojiyi Kullanın: Günümüzde girişimcilerin
önemli bir kısmı hala bilgi teknolojisinin önemini kavrayabilmiş değildir.
Girişimci, teknolojiyi ve sektördeki yenilikleri takip etmiyor ve şirketini
yenilemiyorsa, yoğun rekabet ortamında kendi elleriyle müşterilerini rakiplere
kaptırıyor dur.
Müşteri Gibi Düşünün: Yeni kurulan işletmelerin en büyük hatalarından
biri, müşteriyi yeterince tanımamaları dır. Ne kadar çok müşteri gibi
düşünürseniz, organizasyonunuz müşterilere nasıl hizmet edilmesi gerektiğini o
kadar iyi bilir.
Değişimin Gerisinde Kalmayın: Geçmişte sizi başarıya
götüren yollar olmalıdır. Ancak bunların gelecekte ve her daim geçerli olduğunu
düşünmek yanıltıcı olacaktır. Pazardaki talep ve teknoloji değiştiği halde,
hala aynı yöntemleri kullanmak ve aynı ürünleri üretmekte ısrar etmeyin. Yeni
fikir ve deneylere açık olun.
Kaynak: “Girişimciliğin Altın Kuralları” Konusunda uzman 24 yazar.
İyi bir girişimci, bir şeyi en iyi bilen değil, her şeyi en iyi yöneten olmalıdır.
Kaynak: “Girişimciliğin Altın Kuralları” Konusunda uzman 24 yazar.
İyi bir girişimci, bir şeyi en iyi bilen değil, her şeyi en iyi yöneten olmalıdır.

E ticaret günden güne büyümeye başladı. e-ticaretin avantajları bu işi yapmaya yönelen her girişimciyi heyecanlandırıyor buda kazanmalarını sağlıyor.
YanıtlaSile ticaret paketleri